Закон як дишло – куди повернеш, туди і… зняття депутатської недоторканності».

На офіційному сайті Верховної Ради Українирозміщений текст ПОСТАНОВИ  Верховної Ради України від 19 жовтня 2017 року за № 2171-VIII про включення до порядку денного сьомої сесії Верховної Ради України восьмого скликаннязаконопроекту (реєстр. № 7203 поданийПрезидентом України як невідкладний) про внесення змін до статті 80 Конституції України (щодо недоторканності народних депутатів України) і про його направлення до Конституційного Суду України.

                                                                              Текст законопроекту:

«Стаття 80. Народні депутати України не несуть юридичної відповідальності за результати голосування або висловлювання у парламенті та його органах, за винятком відповідальності за образу чи наклеп».

  1. Цей Закон набирає чинності з 1 січня 2020 року.».

Отже в майбутньому в діючій  статті 80 Конституції України буде відсутнє посилання на гарантування депутатської недоторканності.

                                                     Таким чином, депутатська недоторканість скасована !?

Але чому ініціатор законопроекту депутат від  партії  «БЛОК ПЕТРА ПОРОШЕНКА», Князевич Руслан Петрович  не запропонував внести ще  зміни до статті 27 ЗАКОНУ УКРАЇНИ  «Про статус народного депутата України», яка містить наступний зміст:

                                                     «Стаття 27. Недоторканність народного депутата України

  1. Народному депутату гарантується депутатська недоторканність на весь строк здійснення депутатських повноважень.».

Тобто депутатська недоторканість залишилась в діючому Законі. До речі. Останні зміни були внесені до цього Закону 03 жовтня 2017 року, але вони не стосувались виключення недоторканності.

Не виключаю такого варіанту, що будуть висловлювання опонентів, з посиланням на частину 3 статті 8 Конституції  України, яка встановлює, що норми Основного Закону є нормами прямої дії, отже неможливо застосовувати закон, що суперечить Конституції.  Тобто, нібито не є порушенням  залишити депутатську недоторканість в статті 27 ЗАКОНУ  УКРАЇНИ  «Про статус народного депутата України».

Вважаю необхідним  виключити «правову лазівку», яку на час написання цієї статті залишили депутати в статті 27 Закону, та якою можливо буде скористатись  у  випадку «неприємностей».

Пленум Верховного Суду України  в постанові за № 9 від 01 листопада 1996 року «  Про застосування Конституції України при здійсненні   правосуддя», вказує на таке:

«У разі   невизначеності  в  питанні  про  те,  чи  відповідає Конституції України застосований закон або  закон,  який  підлягає застосуванню  в  конкретній  справі,  суд за клопотанням учасників процесу або  за  власною  ініціативою  зупиняє  розгляд  справи  і

звертається  з мотивованою ухвалою (постановою) до Верховного Суду України,  який відповідно до ст.150  Конституції  може  порушувати перед  Конституційним  Судом  України  питання  про  відповідність Конституції  законів  та  інших  нормативно-правових  актів.  Таке рішення   може  прийняти  суд  першої,  касаційної  чи  наглядової інстанції в будь-якій стадії розгляду справи».

Стаття 36 ЗАКОНУ  УКРАЇНИ «Про судоустрій і статус суддів», дає право Верховному Суду України  звертатися до Конституційного Суду України щодо конституційності законів, інших правових актів, а також щодо офіційного тлумачення Конституції України.

Мова йде про те, що в випадку притягнення депутата до кримінальної відповідальності, останній  зможе апелювати на статтю 27 Закону  доказуючи за допомогою суду, що він недоторканний.

Таким чином, якщо скасовувати депутатську недоторканість, необхідно уникати юридичних колізій та вносити зміни не тільки в діючу Конституцію але і в статтю 27 Закону України «Про статус народного депутата України».

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

5 + 15 =